Tuesday, March 29, 2011

30 Mac 2011 -SYAHID

"Cepat tinggalkan rumah ini ada bom" Bisikan tersebut menpengaruhi langkahku. Aku bangun meninggalkan rumahku menuju ke tebing sungai yang berdekatan dengan rumah. Walaupun hatiku tidak rela meninggalkan keluargaku. Tapi aku rasakan nyawaku adalah lebih penting dari segala-galanya. Aku juga tahu tidak mungkin aku boleh menyelamatkan ahli keluarga ku lagi hanya bisikan dalam hati. Semoga Allah melindungi mereka. Aku juga menyalahkan diri kenapa aku pentingkan diri dan membiarkan ahli keluargaku yang nyenyak tidur dalam rumah yang bakal hancur dengan bom. Ya Allah, aku tidak punya kekuatan untuk membantu mereka. Mohon ya Allah aku insan yang lemah.

Seketika itu, aku menyelamkan kepala ke dalam air sungai kerana tidak ingin mendengar dentuman ledakan bom yang telah dipasang oleh pengkianat yang tidak diketahui. Aku mula membayangkan aku akan jadi manusia yang yatim piatu. Wajah-wajah ahli keluargaku seakan-akan menunjukan lambaian terakhir. Tiba-tiba aku kedengaran dentuman yang paling kuat. Hanya Allah sahaja yang tahu kekuatan bom yang meletus di rumahku. Kemudian dengan ketakutan aku cuba memberanikan diri untuk bergegas ke rumah untuk melihat apa yang telah terjadi. Aku rebah melihat tulang belulang ada percikan isi dan kulit ahli keluargaku. Allahuakhbar..Laa illahaillallah..Ketika jiwaku bagaikan melayang ntah ke mana. Tiba-tiba diriku di sapa, kak Ila, "mak dah tak ada" ujar adik lelaki dan adik perempuanku sambil menangis di pelukanku. Mereka selamat tetapi ibuku yang pergi meninggalkan kami.

Dalam kehibaan hatiku...Aku tersedar daripada syahidku.. Allahuakhabar.. daku hanya bermimpi. Subhanallah.. Tercengangku dibuatnya..Jam telah menunjukkan pukul 5 pagi. Mimpi ngeri itu menjadi igauan siang hariku. Ku Mohon Ya Allah lindungilah aku dan ahli keluargaku daripada musibah sepertimana di dalam mimpi tersebut. Mimpi tersebut bagiku suatu ujian yang paling besar. Aku insan yang lemah tidak punya apa-apa hanya berlindung dengan rahmat-Nya.

No comments:

Post a Comment